A J UM LS L. LD San . BEM LM Hokos L o35y Han-~RENMNEAY van der Laan r.c” 1o

Rechtbank Amsterdam 4 juni 2014, IEF 13904 (Stichting NPO tegen Telegraaf Media Groep)

| AFSCHRIFT
VOIS

RECHTBANK AMSTERDAM

Afdeling privaatrecht

zaaknummer / rolnummer: C/13/534206/ HA ZA 13-85
Vonnis van 4 juni 2014
in de zaak van

de stichting

STICHTING NEDERLANDSE PUBLIEKE OMROEP,
gevestigd te Hilversum,

eiseres,

advocaat mr. J.J. Feenstra te Rotterdam,

tegen

b de naamloze vennootschap

TELEGRAAF MEDIA GROLP N.V,,

gevestigd te Amsterdam,

7. de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid
TELEGRAAF MEDIA NEDERLAND B.V.,

gevestigd t¢ Amsterdam,

53 de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid
TELEGRAAF MEDIA NEDERLAND LANDELILIKE MEDIA B.V.,
gevestigd te Amsterdam,

4, de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid
TMG DISTRIBUTIE B.V.,

gevestigd te Amsterdam,

5. de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkhejd
TELEGRAAF DRUKKER1I GROEP B.V.,

gevestizd te Amsterdam,

gedaagden,

advocaat mir. J.P. van den Brink te Amsterdam.

Partijen zullen hierna de NPO en De Telegraaf genoemd worden. Voor zover gedaagden
afzonderlijk bedoeld worden zullen zij TMG, TMN, TMN Landelijke Media, TMG
Distributie en Telegraaf Drukkerij Groep genoemd worden.

1. De procedure

1.1 Het verloop van de procedure blijkt uit:

- de dagvaarding van 12 december 2012,

- de akte houdende overlegging producties van de NPO, met producties,
- de conelusie van antwoord van De Telegraaf, met producties.


IE
Getypte tekst
Rechtbank Amsterdam 4 juni 2014, IEF 13904 (Stichting NPO tegen Telegraaf Media Groep)
                                                                                                                        www.IE-Forum.nl


T JUM—SE L= Lde L WA« RHMN UM okl os Lo 25y Han-rENMNEQY Van der Laan r.o o 1la

C/13/534206 / HA ZA 13-85 2
4 juni 2014

- het tussenvonnis van 17 juli 2013, waarin een comparitie van partijen is bepaald,

- het proces-verbaal van comparitie van 3 december 2013, met de daarin genoemde stukken,
- de faxbrief van 7 januari 2014 van mr. Van Loon namens De Telegraaf, met opmerkingen
over hiet proces-verbaal van comparitie en waarin zij verzockt om aanpassing van het
proces-verbaal op de door haar in de faxbrief vermelde wijze of om de faxbrief aan het
proces-verbaal te hechten zodat die brief tot de processtukken zal behoren;

- de akte betrelfende 1loge Raad 17 januari 2014, Ryanair/Praviation van de NPO, met ¢én
productie,

- de akte na comparitie van De Telegraaf, met één productie.

1.2. Ten slotte is vonnis bepaald.
3 De feiten
7 e NPO vormt op grond van de bepalingen in de Mediawet het bestuurlijk orgaan

van de publieke omroep in Nederland.

22 De Telegraaf houdt zich bezig met diverse activiteiten op het gebied van media. De
krant ‘De Telegraaf® (hierna: de krant) wordt uitgegeven door TMN Landelijke Media. De
krant kent een bereik van twee miljoen lezers en heeft con dagelijkse oplage van bijna
700.000.

i3 De NPO, SBS en RTL leveren hun ruwe programmagegevens aan Media
Informatie Service (hierna: MIS). MIS is de afdeling van de directie Bedrijfsvoering van de
NPO die tot taak heeft programmagegevens te bewerken en te distribueren. MIS structureert
de gegevens tot metadata van de programmagegevens, zoals datum, zender, omroep, tijdstip,
titel, korte omschrijving en de Kijkwijzer-classificatie. Ze kunnen worden verrijkt met
aanvullende informatie, zoals een uitgebreide programmaomschrijving en serielinks. MIS
zorgt ook voor levering van de metadata van programmagegevens aan de afnemers,
waaronder De Telegraaf.

2.4, In de loop van 2009 is tussen de Nederlandse Omroepstichting (thans de NPO) en
Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V. een “leveringsovereenkomst programma-
gegevens’ (hierna: MIS-leveringsovereenkomst) gesloten, met als ingangsdatum 1 januari
2007. De MIS-leveringsovereenkomst houdt, voor zover hier van belang, in;

o

Definities

()

Programmagegevens: De gegevens terzake van alie onderdelen (zijnde *programma-
onderdelen’ in de zin van de Mediawet) die door de zenders
worden yitgezonden en die door Afnemer van MIS worden
afzenomen.

(.1)

Artikel 3 Gebruik van gegevens

)

3.10.(...) Voor Publicatie van de Programmagegevens (...} zijn publicatielicenties nodig.
(-“}H



T JUMNTEdLS L. L Man - kRl TUi koS 1o 5 Han: RENNEQA Van der Laan rF.=s 1o

C/13/534206 / HA ZA 13-85
4 juni 2014

L]

Zi5 Op 10 oktober 2007 heeft de NPQ aan de Nederlandse Dagblad Pers (die als
vertegenwoordiger optrad voor een aanta! dagbladuitgevers, waaronder De Telegraaf)
toestemming gegeven voor de publicatic van programmagegevens van de publieke
omroepen (hierna: de licenticovereenkomst). In de licentieovereenkomst staat, voor zover
hier van belang:

M)

1. Licentienemers mogen de programmagegevens (...) in gedrukte vorm publiceren,
nits deze programmagegevens betrekking hebben op uit te zenden programma‘s
van het moment van publicatie van de desbetreffende titel tot 24 uur daama. Indien
een specificke publicatietitel niet op zondagen en/of feestdagen wordt gepubliceerd
mogen Licentienemers de programmagegevens die betrekking hebben op deze
zondagen en feestdagen in de publicatic voorafgaande daaraan publiceren.
fia)

4, Om de kwaliteit en accuratesse van de programmagegevens te waarborgan mogen
Licentienemers de programmagegevens van Licentieverstrekker alleen publiceren
als deze zijn geleverd door (...) MIS (...).

(...)"

2.6. Op 2 juni 2012 en op 9 juni 2012 zijn in de bijlage “Weekeinde” bij de weekend-
editic van de krant gegevens over de programma’s op Nederland 1, 2, 3, ZAPP en Zappelin
(hierna: de programmagegevens) voor respectievelijk de (gehele) week van 2 tot en met §
Juni 2012 en de (gehele) week van 9 tot en met 15 juni 2012 gepubliceerd.

Lt De NPO heeft geen toestemming gegeven voor publicatic van de
programmagegevens voor de hele week.

2.8. Bij vonnis van 13 juni 2012 heeft de voorzieningenrechter TMN Landelijke Media
bevolen “om met onmiddellijke ingang te staken en gestaakt te houden het publiceren van
programmagegevens betreffende door de Omroepen uit te zenden programma’s op een
wijze waarvoor zij geen toestemming heeft verkregen van de Omroepen, waaronder thans in
leder geval begrepen het publiceren van programmagegevens die betrekking hebben op
programma’s die uitgezonden zullen worden meer dan 24 uur na het moment van publicatic
(of meer dan 48 uvur na publicatie voor zover die programma’s in het weckend worden
uitgezonden).” Met “Omroepen” wordt in dat vonnis onder meer de NPO bedoeld,

2.9. Per 1 januari 2013 is de NPO, op grond van wijzigingen in de Mediawet, gehouden
om weekprogrammagegevens (tegen vergoeding) ter beschikking te stellen aan derden

waaronder De Telegraaf.

3. Het geschil

[T
—

De NPO vordert bij vonnis uitvoerbaar bij voorraad:
L voor recht te verklaren
e primair dat de programmering en de daaruit volgende programmagegevens
van de NPO als verzamelwerken in de zin van artikel 10 lid 3 Auteurswet
bescherming genieten op grond van het “volle™ auteursrecht en als databank
in de zin van artikel 1 1id 1 sub a Databankenwet (hierna: Dw) op grond van
het sui generis databankenrecht,



T J UM LS AW L1 Van - RN TN ol el bl 8 N e o L Han-rRENNEQY van der Laan F.o71la

C/13/534206 / HA ZA 13-85 4

4 juni 2014

IN.

i

V.

VI.

Vil

32

e subsidiair dat de wijze waarop De Telegraaf zonder toestemming van de
NPQ de programmagegevens van de NPO tijdens het EK 2012 heeft
gepubliceerd een inbreuk op de zogenaamde geschriftenbescherming is,

e ecr subsidiair dat De Telegraaf onrechtmatig handelt in de zin van artikel
6:162 Burgerlijk Wetboek (hierna: BW) door de programmagegevens van
de NPO zonder toestemming van de NPO op te nemen in de weekend-
bijlage van de krant;

ieder van de gedaagden afzonderlijk te bevelen om met onmiddellijke ingang te

staken en gestaakt te houden het (doen) publiceren van programmagegevens

en/of programmaoverzichten van de NPO op een wijze waarvoor zij geen
toestemming hebben verkregen van de NPQ, waaronder thans in ieder geval
begrepen het publiceren van programmagegevens en/of programmaoverzichten
van de NPQ die betrekking hebben op programma’s die vitgezonden zullen
worden meer dan 24 uur na het moment van publicatie (of meer dan 48 uur na
publicatic voor zover die programma’s in het weekend worden uitgezonden);

TMG en TMN Landelijke Media te bevelen met onmiddellijke ingang hun

contractuele verplichtingen jegens de NPO na te komen, waaronder in jeder

geval begrepen de plicht om de door via MI1S aangeleverde beschrijvingen van
de inhoud van uit te zenden televisieprogramma’s niet in gewijzigde vorm te
publiceren;

De Telegraaf hoofdelijk te bevelen om voor eigen rekening, binnen zes weken

na betekening van het in dezen te wijzen vonnis, de raadsman van de NPO te

voorzien van ecn schriftelijke, doot een onafhankelijke registeraccountant
opgestelde verklaring waaruit blijkt hoeveel exemplaren van publicaties met
progranmmagegevens voor een hele week door De Telegraaf zijn verspreid en
waaruit blijkt dat die accountant die gegevens op basis van zelfstandig
onderzoek en op grond van eigen waameming heeft vastgesteld;

De Telegraaf te veroordelen tot betaling van een hoofdelijk te verbeuren

dwangsom van € 10.000,00 per exemplaar of € 1.00.000,00 per publicatie, zulks

ter vrije keuze van de NPO, waarmee na betekening van het in dezen te wijzen
vonnis gegeven bevelen worden overtreden;

De Telegraaf hoofdelijk te veroordelen tot vergoeding van de schade die de

NPO heeft geleden als gevolg van de in de dagvaarding omschreven inbreuken,

onrechtmatig handelen en wanprestatie, op te maken bij staat en te vereffencn

volgens de wet;

De Telegraaf hoofdelijk te veroordelen in de redelijke en evenredige

gerechtskosten die de NPO in het kader van deze procedure heeft gemaakt,

zoals bepaald in artikel 1019h Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering

(hierna: Rv).

De Telegraaf voert verweer, met als conclusie de vorderingen van de NPO af te

wijzen en de NPO op de voet van het bepaalde in artike]l 1019h Ry te veroordelen in de
proceskosten, met bepaling van de nakosten.

R )
3.3

Op de stellingen van partijen wordt hierna, voor zover van belang, nader ingegaan.



T J UM LS AW L1 Van - RN TN ol el bl 8 N e o L Han-rRENNEQY van der Laan Fr.bsla

C/13/534206 / HA ZA 13-85 5
4 juni 2014

4. De beoordeling

4.1, Het verzoek van De Telegraaf om het proces-verbaal van comparitie van
3 december 2013 aan te passen wordt afgewezen, omdat de voorgestelde wijzigingen niet
relevant zijn voor de in deze procedure te nemen beslissing, zoals uit het navolgende volgt,

4.2. Tussen partijen staat vast dat op 2 juni 2012 en op 9 juni 2012 in de bijlage
“Weekeinde™ bij de weekendeditie van de krant de weekgegevens over de programma’s op
Nederland 1, 2, 3. ZAPP en Zappelin zijn gepubliceerd zonder dat de NPQ daarvoor
toestemnming hcefl gegeven.

4.3. Volgens de NPO is het publiceren van de weekgegevens om meerdere redenen niet
toelaatbaar. In het navolgende zal op de door de NPO genoemde grondslagen van haar
vordering nader worden ingegaan.

4.4. Hieraan voorafgaand overweegt de rechtbank het volgende. Als erkend dan wel
niet gemotiveerd wesrsproken staat vast dat TMN Landelijke Media (gedaagde sub 3) de
uitgever is van de krant en dat daarom enkel zij verantwoordelijk is voor de op 2 en 9 juni
2012 bij de zaterdageditie van de krant uitgegeven weekendbijlagen. Dit heeft tot gevolg dat
de rechtbank met De Telegraaf van vordeel is dat de vorderingen van de NPO voor zover
daarop gericht in geen geval toewijsbaar zijn voor zover ingesteld tegen TMG, TMN, TMG
Distributie en Telegraaf Drukkerij Groep (gedaagden sub 1, 2, 4 en 5).

Inbreuk op het auteursrecht

4.5, De NPO heeft ~ primair — gesteld dat de programmagegevens als verzamelwerken
in de zin van artikel 10 [id 3 Autenrswet volle auteursrechtelijke bescherming genieten. De
NPO voert in dit verband aan dat de programmagegevens een werk met een eigen
oorspronkelijk karakter vormen dat het persoonlijk stempel van de maker draagt. Bij het tot
stand brengen van de programmagegevens worden immers vele creatieve keuzes gemaakt,
zowel in de keuze voor het zenderprofiel, de uit te zenden programma’s, de rangschikking
van deze programma’s en de combinatie van de verschillende programma’s en zenders.
Door het zonder toestemming openbaar maken en verveelvoudigen van de verzameling
programmagegevens maakt De Telegraaf willens en wetens inbreuk op de auteursrechten
van de NPO, aldus steeds de NPO.,

4.6. De Telegraaf betwist dat de programmagegevens voor autcursrechtelijke
bescherming in aanmerking komen. Volgens haar behelst de opschiriftstelling van de
programmagegevens enkel een chronologische, feitelijke opsomming van wat op televisie
wordt uitgezonden, Daarbij is in het geheel geen ruimte voor creatieve keuzes; de volgorde
van uitzenden, het aanvangstijdstip. het programma zelf en de zender waarop het
programma wordt uitgezonden liggen immers vast. Zij benadrukt dat programmagegevens
los van zenderprogrammering moeten worden beoordeeld,

4.7. De rechtbank overweegt als volgt. Vereist voor auteursrechtelijke bescherming op
grond van artikel 10 lid 3 Auteurswet is dat het werk een eigen, oarspronkelijk karakter
bezit en het persoonlijk stempel van de maker draagt. Daarvan is, voor zover het de
programmagegevens betreft, geen sprake,



T=JUM—cSE L= L. Lo WVah s RHMNTUM okl os Lo 25y Han-rENMNEQY van der Laan r.ir7 1o

C/13/534206/ HA ZA 13-85 6
4 juni 2014

Onderscheid moet worden gemaakt tussen de programmering als zodanig eun de daaruit
voortvioeiende programmagegevens. De programmering is het proces waarbij bepaald
wordt welke programma’s op welke data en tijdstippen, in welke volgorde op welke zender
zullen worden uitgezonden. Zelfs indien zou moeten worden aangenomen dat ten aanzien
van die programmering er sprake is van voldoende creatieve keuzevrijheid om de progratm-
mering aan te merken als een werk in auteursrechtelijke zin, dan geldt dat niet voor de
opsomming van die programmering in een lijst met programmagegevens die enkel de
feitelijke gegevens van de programmering weergeeft. (zie Hof Amsterdam 20 mei 2014,
ECLIENL:GHAMS:2014:1798)

Inbreuk op sui generis databankbescherming

4.8, De NPO heefi voarts gesteld dat de programmagegevens als databank in de zin
van artikel 1 lid 1 sub a Dw bescherming genieten op grond van het sui generis
databankenrecht,

4.9. Zij heeft hieraan het volgende ten grondslag gelegd. De programmagegevens
vormen een databank in de zin van artike! 1 lid 2 van de Richtlijn 96/9/EG van het Europees
Parlement en de Raad van 11 maart 1996 betrefiende de rechtshescherming van databanken
(hierna: DbRI). Deze databank geniet bescherming op grond van het sui generis
databankenrecht ex artikel 7 DbRI, welk artikel in Nederland is geimplementeerd in artikel |
lid 1 sub a juncto artikel 2 Dw.,

4.10.  Volgens de NPO geldt met betrekking tot zowel de databank met
programmagegevens van de zenders Nederland 1, 2, 3, ZAPP en Zappelin en de
radiozenders Radio 1, 2, 4, 5, 6, 3FM en FunX (kort gezegd, de publicke omroepen)
enerzijds, als de databank met de gezamenlijke programmagegevens van alle zenders van de
NPO, RTL en SBS anderzijds, dat de totstandkoming, controle en presentatie van de
databank met programmagegevens een bijzondere inspanning vereisen die als substantiéle
investering aangemerkt dient te worden.

Voor wat betreft de programmagegevens van (kort gezegd) de publicke omrocpen stelt de
NPO dat het vaststellen van het vitzendschema van de verschillende zenders substantiéle
kosten, tijd en moeite vergt. De investering in het samenstellen van de databank bestaat it
de arbeidskosten in verband met het ontwerpen en ontwikkelen van de programmagegevens.
het opmaken en de controle van de programmagegevens en de investeringen in hard- en
software voor de presentatie van de programmagegevens.

Ten aanzien van de programmagegevens van de NPQ, RTL en SBS stelt de NPO dat zij (de
NPO, RTL en 5B5) gezamenlijk investeren in de totstandkomirg, controle en presentatie
van de databank met de programmagegevens van de tien Nederlandse publieke en
commercigle omroepen. Het gaat volgens haar om cen bedrag van € 5.000,00 per zender per
Jaar, Deze kosten zien bijvoorbeeld op “invoeren, controleren en corrigeren”, “bewerken”,
“gereserveerde redactietijd van 2 uur per zender per week”, *actualisatie”, “verwerking
tijdens calamiteiten” en “technische ondersteuning?”.

Nu de totstandkoming, controle en presentatie van de databanken een bijzondere inspanning
vereisen die als substantigle investering aangemerkt dient te worden, genieten deze
databanken bescherming op grond van het sui generis databankenrecht, aldus steeds de
NPO.



T J UMl AW Lo Van - RN UM ol el bl 8 N e o L Han-rRENNEQY van der Laan F.o’la

C/13/534206 / HA ZA 13-85 )
4 juni 2014

4.11. De Telegraaf erkent dat de verzameling van programmagegevens ecn databank
vormt in de zin van artikel 1 lid 2 van de DbRI, maar zij betwist dat deze databank is aan te
merken als een databank als bedoeld in artikel | 1id 1 sub a Dw, Voor de kwalificatie van
databank in de zin van artikel 1 lid I sub a Dw is immers vereist dat sprake is van een
substantiéle investering.

De Telegraaf betwist dat er ten aanzien van de programmagegevens sprake is van enige
substanti€le investering. De gestelde investeringen in het opstellen van
programmagegevens hebben ummers betrekking op het creéren van gegevens en niet op het
verzamelen daarvan. Nu investeringen in het creéren van gegevens niet worden
meegewogen by de vraag of er sprake is van een substantigle investering, is geen sprake
geweest van een substanti€le investering als bedoeld in de Databankenwet, als gevolg
waarvan de NPO geen beroep op het sui generis databankenrecht tockomt, aldus De
Telegraaf. Indien de rechtbank van cordeel zou zijn dat er wel sprake is van het verzamelen
van bestaande gegevens, dan geldt dat de NPO niet heeft aangetoond dat zij substantiéle
mvesteringen heeft gedaan. Ook om die reden dient het beroep op de bescherming van het
sul generis databankenrecht te worden afaewezen, aldus nog steeds De Telegraaf.

4.12. De rechtbank overweegt als volgt. Uit artikel 1 lid 1 sub a Dw volgt dat onder een
databank wordt verstaan (kort gezegd) een verzameling van werken of gegevens waarvan de
verktijging, de controle of de presentatie van de inhoud in kwalitatief of kwantitatief opzicht
getuigt van een substantiéle investering. De vraag die beantwoord dient te worden is of de
NFPO substanticel heeft geinvesteerd in het opstellen van de databank met programma-
gegevens.,

4.13. De vraag die partijen daarbij verdeeld houdt is of de door de NPO gestelde
investeringen, voor zover die al substantieel zijn, betrekking hebben op het cregren van
gegevens, of op het verzamelen daarvan, In het eerste geval mogen zij nist en in het tweede
geval wel worden meegenomen bij het antwoord op de vraag of sprake is van substantiéle
investeringen (zie HVJEG 9 november 2004, British Horseracing Board vs William Hill). De
door de NPO genoemde kosten ten aanzien van de programmagegevens van de publieke
omroepen hebben betrekking op het opstetlen van het uitzendschema van de verschillende
zenders van de NPO, Het opstellen van het vitzendschema, moet worden beschouwd als het
cregren van de elementen die de inhoud van de databank vormen en zijn geen investeringen
in de verkrijging en de controle van de inhoud van de databank waarin dit uitzendschema is
opgenomen. Die kosten komen derhalve niet in aanmerking om te worden meegewogen bij
de beantwoording van de vraag of sprake is van een substantile investering. De door NPQ
ook genoemde kosten die gemoeid zijn met de controle en presentatie van de databank zijn
door haar op geen andere manier onderbouwd dan door verwijzing naar de
samenwerkingsovereenkomst die zij heeft gesloten met de commercigle omroepen en
waarin een bedrag van € 5.000,00 per zender per jaar wordt genoemnd. Daarmee heeft de
NPO, naar het oordeel van de rechtbank, niet voldaan aan haar stelplicht. Zij heeft immers
nagelaten zelfs maar indicatief aan te geven uit welke elementen die kosten dan zijn
opgebouwd. Het door de NPO bij comparitie gedane bewijsaanbod zal dan ook worden
gepasseerd. Daarbij merkt de rechtbank op dat uit de bijlage bij de
samenwerkingsovereenkomst die de NPO heeft overgelegd niet valt af te leiden dat het
bedrag van € 5.000,00 per zender per jaar voor de betreftende werkzaamheden in rekening
wordt gebracht. Veeleer valt daaraan te ontlenen dat dat bedrag voor aanvullende diensten
wordt berekend, die naast het “invoeren controleren en corrigeren” worden verleend, De
laatstgenoemde diensten staan immers in de kolom Basis, waarvoor geen bedrag in rekening



T=JUM—SE L= L. Lo Wan s RAHEMN UM okl os Lo 25y Han-rENMNEQY van der Laan .27 1o

C/13/534206/ HA ZA 13-85 &
4 juni 2014

wordt gebracht. De aanvullende diensten betreffen, blijkens die bijlage onder meer
technische ondersteuning, kwartaal rapportage, signalering start/stop levering, identificatie
gebruik en zendervolgonderzoek. Dat zijn geen kosten die als investering in de
samenstelling van de databank kunnen worden aangemerkt. Daarbij kan de rechitbank in het
midden faten of € 5.000,00 per zender per jaar als een substantieel bedrag zou kunnen
worden aangemerkt. Nu niet is vast komen te staan dat de NPO substantieel heeft
geinvesteerd in het opstellen van de databank met programmagegevens, komt de databank
met programmagegevens niet in asnmerking voor sui generis databankenbescherming.
Voorgaande geldt eveneens voor de databank met programmagegevens van de NPO, RTL
en SBS. Van inbreuk op het sui generis databankenrecht door De Telegraaf is dan ook geen
sprake.

Geschriftenbescherming

4.14.  Voor zover geen sprake zou zijn van inbreuk op het (volle) auteursrecht, is volgens
de NPO — subsidiair - sprake van inbreuk op de geschriftenbescherming als bedoeld in
artikel 10 lid 1 onder 1° Auteurswet. De programmagegevens van de NPO kunnen volgens
de NPO immers worden aangemerkt als een opschriftstelling van bepaalde gegevens die
bestemd zijn om openbaar gemaakt te worden en komen om die reden in aanmerking voor
geschriftenbescherming. Nu De Telegraaf de programmagegevens klakkeloos heeft
overgenomen en zodoende sprake is van een eenvoudige herhaling, waarbij zonder eigen
inspanpingen wordt geparasiteerd op de door de NPO geleverde prestatie, is sprake van
inbreuk op de bescherming van niet-oorspronkelijke geschrifien als bedoeld in artikel 10 lid
1 onder 1° Auteurswet, aldus nog steeds de NPO.,

415, De Telegraaf betwist dat de geschriftenbescherming ook geldt voor databanken. Zij
heeft daarbij een beroep gedaan op het arrest Ryanair/PR Aviation (HR 17 januari 2014,
ECLIENEDERLAND;2014:88) waarin volgens haar definitief is bevestied dat databanken
niet vallen onder de geschriftenbescherming.

4.16.  De rechtbank overweegt als volgt. In het arrest Ryanair/PR Aviation heeft de Hoge
Raad, voor zover hier van belany, geoordeeld:
“(...) 3.4.2 De Nederlandse wetgever is ervan uitgegaan dat de geschriftenbescherming met
betrekking tot databanken waarin niet substantieel is geinvesteerd. buiten het bereik van de
Databankenrichtlijn valt en dat in databanken opgenomen gegevens die zijn aan te merken
als geschriften in de zin van art. 10 lid 1 onder 1° Aw, derhalve vatbaar zijn voor
auteursrechtelijke bescherming (...).

3.4.3 Het hiervoor in 3.4.2 genoemde uitgangspunt van de wetgever is echter inmiddels
onjuist gebleken. Het BvJEU heeft immers in zijn uitspraak van 1 maart 2012 (....)
(Football/Datace), onder meer als volgt geoordeeld:
“40. Blijkens zowel artikel 3, lid 1, als punt 16 van de considerans van richtlijn
969, mogen bij de vasistelling of een databank ingevolge deze richilijn in
aanmerking komt voor auteursrechtelijke bescherming, geen andere criteria dan
het oorspronkelijkheidseriterium worden gehantecrd.”

3.5.1 In het oordeel van het hof ligt besloten dat de gegevensverzameling (hierna ook: de
databank) van Ryanair niet aan dit oorspronkelijkheidscriterivm voldoet, hetgeen in cassatie
niet is bestreden. Daarem heeft Ryanair geen belang bij de klachten van onderdeel 1. De



T JUNTCEdLS L. 19 Man - BmlTui koS 1o 5 Han: RENNEQY Van der Laan r.ld- 1.

.

C/13/534206 / HA ZA 13-85 9
4 juni 2014

rechter dient immers zijn nationale recht zoveel mogelijk uit te leggen in het licht van de
bewoordingen en het doel van de relevante richtlijn (HvJEU 10 april 1984 (...) {Colson) en
HvIEU 13 november 1990 (...} (Marleasing)). Indien het onderdee] tot vernietiging zou
moeten lejden, zou het verwijzingshof daarom tot geen ander oordeel kunnen komen dan
dat het beroep van Ryanair op art. 10 lid 1 onder 1% Aw, geen doel kan treffen (...).

3.5.2 Het rechtszekerheidsbeginsel en de onwenselijkheid van wetsuitleg contra legem
kunnen hieraan niet afdoen. De formulering van art. 10 lid 1 onder 17 Aw laat de hier
bedoelde uitleg immers toe. Aan de bedoeling van de wetgever om de
geschriftenbescherming voorshands te handhaven, komt bij de uitleg van de onderhavige
bepaling geen overwegende betekenis toe. Dit is reeds het geval omdat - zoals hiervoor in
3.4.2 is overwogen ~ niet is gebleken dat de Nederlandse wetgever bij de handhaving van
de geschriftenbescherming heeft willen afwijken van datgene waartoe de
Databankenrichtlijn hem verplichtte, in samenhang met de omstandigheid dat de wetgever
van de onjuist gebleken veronderstelling uitging dat de geschrifienbescherming buiten het
bereik van de Databankenrichtlijn viel. {...)"

4.17.,  De rechtbank stelt op grond van dit arrest vast dat databanken niet vallen onder de

geschriftenbescherming. De vordering van de NPO op deze grondslag stuit hierop dan ook
af.

4.18.  De NPO heeft bij akte nog betoogd dat het feitencomplex in de zaak Ryanair/PR
Aviation op enkele centrale punten verschilt van onderhavige zaak.

Voor zover de NPO hierbij hecft gesteld dat, anders dan in de zaak Ryanair/PR Aviation, de
programmaoverzichten wel voldoen aan het oorspronkelijkheidscriterium en deze dus wel
volle auteursrechtelijke bescherming genieten, baat dit haar niet. Hietvoor in r.o. 4,7, heeft
de rechtbank immers geoordeeld dat de programmagegevens juist geen volle
auteursrechtelijke bescherming genieten omdat zij niet voldoen aan het
oorspronkelijkheidscriterium. Terecht merkt de NPO op dat de andere door haar genoemde
verschillen die in de zaak Ryanair/PR Aviation een rol speelden niet van betekenis zijn voor
de beoordeling in de onderhavige zaak.

Bescherming tegen ongeoorloofde mededinging: éénlijnsprestatie en parasiteren

4.19.  Meer subsidiair heeft de NPQ een beroep gedaan op onrechtmatige daad. Door de
programmagegevens van de NPQ klakkeloos over te schrijven en zonder toestemming op te
nemen in de weekendbijlage van de krant, handelt De Telegraaf onrechtimatig. De
ongeautorisegrde overname valt te kwalificeren als oneerlijke mededinging op grond van de
leer van de éénlijnsprestatic, ofwel op grond van onrechtmatig profiteren van andermans
prestatie (parasiteren), aldus de NPO.

4.20.  De Telegraaf betwist dat sprake is van een éénlijnsprestatie. Overige
omstandigheden op grond waarvan er, ondanks het ontbreken van een éénlijnsprestatie, toch
sprake zou zijn van onrechtmatige daad ontbreken, zodat van ongeoorioofde mededinging
geen sprake 15, aldus De Telegraaf,

4.21.  De rechtbank overweegt als volgt. Uitgangspunt is dat aanhaken bij of profiteren
van andermans inspanningen in beginsel niet onrechtmatig is. Daarop bestaan echter
uitzonderingen. zoals wanneer sprake is van een éénlijnsprestatie of van oneerlijke



T JUNTCEdLS L. 19 Man - BmlTui koS 1o 5 Han: RENNEdY Van der Laan r.ll 1o

C/13/534206 / HA 7ZA 13-85 10
4 juni 2014

mededinging door onrechtmatig profiteren van andermans prestatie. Beslissend is of een
afweging van de betrokken maatschappelijke belangen het oordee! rechtvaardigt dat, in
aanmerking nemende de bijzondere omstandigheden van het geval, het profiteren niettemin
onrechtimatig is. Wanneer door deze vraag bevestigend te beantwoorden een bescherming
wordt geboden die niet wezenlijk verschilt van de bescherming die in geval van
aanwezigheid van een intellectuee! eigendomsrecht wordt geboden, past terughoudendheid,
aldus de Hoge Raad in zijn arvest van 27 juni 1986 (Holland Nautic/Decea,
ECLI:HR:1986:AD7158, NJ 1897/191). Ontbreekt een wettelijke bescherming dan i5 bij een
stand van zaken als zich hier voordoet voor cen vergelijkbare bescherming via het recht van
de ongeoorloofde mededinging in beginsel tenminste vereist dat wordt geprofiteerd van cen
prestatie van dien aard dat zij op één lijn valt te stellen met die welke toekenning van ¢en
dergelijk recht rechtvaardigen. De door de NPO geleverde prestatic kan naar het oordeel van
de rechtbank niet als zo'n éénlijnsprestatic worden aangemerkt. Immers, de rechtbank heeft
in het hiervoorgaande nu juist bepaald dat het opstellen van de lijst met programmagegevens
geen prestatie is die toekenning van een intellectueel eigendomsrecht rechtvaardigt. Reeds
om die reden wordt het beroep op oneerlijke mededinging op grond van de leer van de
eénlijnsprestatie verworpen.

Beroep op wanprestatie

4.22.  NPO heeft ten slotte haar vordering gegrond op wanprestatie, stellend dat De
Telegraaf door publicatie van de weekgegevens in de weekendeditie van de krant heefi
gehandeld in strijd met haar contractuele verplichtingen op grond van de
licentieovereenkomst en op grond van de M1$-leveringsovereenkomst (zie onder 2.4 en
2.5). De licentieovereenkomst geldt volgens de NPO immners als grondslag voor de
auteursrechtelijke toestemming van de NPO voor het (enkel) publiceren van daggegevens.
De MIS-leveringsovereenkomst is gesioten met het oog op publicatie van
programmagegevens in dagedities van de krant. Deze leveringsoversenkomst is nimmer
begindigd, zodat deze nog steeds van toepassing is, aldus nog steeds de NPO.

De NPO heeft gevorderd (onder I11) te bevelen dat TMG en TMN Landelijke Media hun
contractuele verplichtingen nakomen, waaronder de plicht om de via MIS aangeleverde
beschrijvingen van de inhoud van uit te zenden televisieprogramma’s niet in gewijzigde
vorm te publiceren.

4.25. De Telegraaf heeft betwist dat zij heeft gehandeld in strijd met genoemde
overeenkomsten. Zij stelt dat zij de gegevens voor de weekgids van 2 juni 2012 uit MIS
heeft gehaald, waarna NPO de toegang tot MIS heeft beperkt. De aanleveringstermijn werd
beperkt van 17 dagen naar drie dagen vooruit. Voor de tweede weekgids heeft De Telegraaf
haar gegevens verkregen door raadpleging van de reeds verschenen TV-gidsen die reeds op
dinsdag en woensdag vitkomen, dus uit vrije nieuwsgaring.

Daarnaast heeft De Telegraaf erop gewezen dat de NPO geen belang heeft bij haar
vordering gegrond op wanprestatie, omdat de NPO de licentie- en MIS-
leveringsovereenkomst heeft opgezegd per 1 januari 2014. Als de door De Teleataaf als
productie 30 overgelegde “concept-overeenkomst voor de verzorging van
programmagegevens NPO” van oktober 2013 zou zijn gaan gelden tussen partijen, is niet
duidelijk van welke verplichting de NPO nakoming vordert, zodat de vordering ook om die
reden niet toewijsbaar is, aldus De Telegraaf.



T=JUM—SE L= e Lo Wan« RN UM okl os Lo 25y Han-frENMNEQY van der Laan r.lc’ 1o

C/13/534206 / HA ZA 13-85 1
4 juni 2014

4.24.  De rechtbank overweegt als volgt. De NPO heeft ter comparitie verklaard dat het
bij de publicaties van de programmagegevens in de weekendbijjlagen van de krant op 2 en 9
Juni 2012 is gebleven, dat de snelie rechterlijke tussenkomst ervoor heeft gezorgd dat weinig
mensen de televisiegids (als gevolg van die publicaties) vaarwel hebben gezegd en dat de
NPO dus weinig schade door de publicaties heeft geleden. Zij heeft hieraan nog toegevoegd
dat over de schade weinig nadere gegevens in het geding kunnen worden gebracht. Dit heeft
tot gevolg dat, voor zover er al vanuil gegaan moet worden dat door de publicaties in de
weekendbijiagen op 2 en @ juni 2012 sprake is van een loerekenbare tekortkoming in de
nakoming van de contractuele verplichtingen joegens de NPO, niet kan worden aangenomen
dat van enige daardoor voor vergoeding in aanmerking komende schade sprake is.

De NPQ heeft voorts niet betwist dat zij de licentie- en leveringsovercenkomst heeft
opgezegd per | januari 2014. Dat betekent dat van de juistheid daarvan wordt uitgegaan en
de NPO derhalve geen belang meer heeft bij haar vordering om TMG en TMN Landelijke
Media te bevelen hun contractuele verplichtingen uit dic overeenkomsten na te komen. Nu
zonder nadere toelichting, die ontbreekt, niet kan worden aangenomen dat de NPQ haar
vordering onder III (tevens) baseert op de door De Telegraaf genoemde concept-
overeenkomst, behoeft dat geen verdere bespreking. Vordering 11{ zal op grond van het
vorenstaande worden afgewezen,

Conclusie

4.25. De slotsom van het bovenstaande is dat vorderingen van de NPO onder [, 11, II] en
VI zullen worden afgewezen. De nevenvorderingen onder [V, V en VII moeten dat lot
delen.

Proceskosten

4.26.  Alsdein het ongelijk gestelde partij zal de NPO worden veroordeeld in de
proceskosten van De Telegraaf.

4.27.  Aangezien het geschil voornamelijk ziet op de handhaving van rechten van
intellectuele eigendom en NPO ter comparitie medegedeeld heeft de hoogte van de
proceskosten niet te betwisten, zal de vordering van De Telegraaf om de NPO te
veroordelen in deze, door De Telegraaf op € 82.516.00 begrote kosten dan ook worden
toegewezen.

Ook de gevorderde vaststelling van de nakosten kan worden toegewezen, als in het dictum
vermeld,

3. De beslissing
De rechtbank
5.1. wijst het gevorderde af’

5.2. veroordeelt de NPO in de proceskosten, aan de zijde van De Telegraaf tot op heden
begroot op € §2.516,00 (tweeéntachtigduizendvijfhonderdzestien euro),



T=JUM—SE L= e Lo Wan« RN UM okl os Lo 25y Han-frENMNEAQY van der Laan r.la” 1.0

¢

C/13/534206 / HA ZA 13-85 12
4 juni 2014

5.3, veroordeell de NPO in de na dit vonnis ontstane kosten, aan de zijde van De
Telegraaf begroot op € 131,00 voor nasalaris te vermeerdercn met € 68,00 en de kosten van
het betekeningsexploot ingeval betekening van dit vonnis plaatsvinds,

5.4, verklaart dit vonnis voor zover het de proceskostenveroordeling betreft vitvoerbaar
bij voorraad.

Dit vonnis is gewezen door mr, LH.J. Konings, mr. G.H. Marcus en . L.R. Wisse en in
het openbaar uitgesproken op 4 juni 2014.






